Pastarosiomis dienomis įvairių minčių sukėlė bandymas atsakyti į vieną mane pasiekusį kretingiškio klausimą. Žmogus teiravosi, kodėl Valstybinės mokesčių inspekcijos atvirų duomenų sistemoje nėra nei Savivaldybės administracijos direktoriaus Egidijaus Viskonto, nei jo pavaduotojos Violetos Turauskaitės metinės gyventojo (šeimos) turto deklaracijos duomenų išrašų? Prisipažinsiu – nepatikėjau, tad teko įsitikinti asmeniškai.
Įstatymai aiškiai nurodo, kad valstybės tarnautojai ir jų šeimos nariai, turto deklaracijas turi pateikti per 30 dienų nuo išrinkimo, paskyrimo arba priėmimo į pareigas pradžios. Prisijungęs prie visiems laisvai pasiekiamos Valstybinės mokesčių inspekcijos sistemos, viešai skelbiamame deklaracijų išraše radau tik už 2018 metus pateiktą E. Viskonto asmens turto deklaraciją. Na, o V. Turauskaitės turto deklaracijos apskritai nepavyko rasti.
Štai tada ir kilo klausimas - nejaugi senovės romėnų filosofo Senekos ištarta frazė „Kas leidžiama Jupiteriui, neleidžiama jaučiui“ atspindi Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Egidijaus Viskonto ir jo pavaduotojos elgesį?
E. Viskonto biografijoje - bakalauro ir magistro laipsniai, įgyti Mykolo Riomerio universitete, darbas Lietuvos Respublikos Seimo narių P. Gražulio ir N. Venckienės patarėju, Seimo frakcijos referentu, Seimo Pirmininko pavaduotojo patarėju bei netgi žemės ūkio viceministru. Ar gali būti, kad karjeros vingiai E. Viskontui suteikė neįkainojamos patirties ir gebėjimų savaip interpretuoti Lietuvos Respublikos įstatymus? O gal tai tiesiog teisinio neraštingumo požymis, jei Savivaldybės administracijos vadovas įstatymų paprasčiausiai nepaiso? Bet vargu, administracijos direktorius juk teisininkas.
E. Viskontas į Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus kėdę sėdo pernai sausio 28 dieną. Taigi, jis ilgiau nei metus vadovauja daugiau nei 200 valstybės tarnautojų. Bent jau aš tikiuosi, kad savo elgesiu pavaldiniams jis turėtų rodyti nepriekaištingo tarnautojo pavyzdį, formuoti skaidrios savivaldos įvaizdį. Realybė, kurią dabar aptariame, su tokiomis nuostatomis kardinaliai prasilenkia.
Bet neskubėkime teisti. Tai, kad nematome daugiau nei metus administracijos direktoriumi dirbančio E. Viskonto bei jo pavaduotojos V. Turauskaitės turto deklaracijos gali lemti kelios aplinkybės. Viena iš jų – turto deklaraciją pateikė jų sutuoktinis (-ė), partneris (-ė) ar sugyventinis (-ė). Tačiau šią prielaidą tenka atmesti, nes ir šeimos nariais traktuojamų asmenų, duomenų išrašų VMI sistemoje nepavyko rasti.
Tada dar lieka tikimybė, kad deklaruojantysis patenka į asmenų grupę, kurių deklaracijos viešai neskelbiamos. Tai asmenys, kurių duomenys įstatymų nustatyta tvarka yra įslaptinti arba jie yra kriminalinės žvalgybos subjektų valstybės tarnautojai ir pareigūnai, o jų veiklą reglamentuoja Kriminalinės žvalgybos įstatymas ir Žvalgybos įstatymas. Nejaugi E. Viskontas ir V. Turauskaitė yra slaptieji agentai? Štai čia būtų knygos vertas Kretingos savivaldos istorijos vingis!
Tačiau šio detektyvo priežastis matyt bus kiek kitokia. Minėti Kretingos savivaldybės administracijos vadovai savo turto deklaracijose greičiausiai tikrai nurodė vieną iš Turto deklaravimo pareigybių (priežasčių) sąraše įvardintų pareigybių, kurias einančių asmenų deklaracijų duomenys neskelbiami. Spėju, kad labiausiai tam tinkanti galėtų būti nebent kodu 722 pažymėta pareigybė. Tai yra valstybės ar savivaldybių įstaigų, kitų biudžetinių įstaigų padalinių vadovai ir jų pavaduotojai. Tačiau mūsų aptariami asmenys yra ne padalinio, o savivaldybės įstaigos vadovai. Jei mano spėjimas pasitvirtintų, galėtume tik spėlioti, ar tokį kodą E. Viskontas ir V. Turauskaitė nurodė netyčia, ar sąmoningai, žinodami šio kodo privalumus ir galimai vengdami viešinti duomenis apie savo turtą. O jei sąmoningai, tai ką nuo visuomenės slepia šie tarnautojai?
Kad ir kaip norėtųsi, tačiau naivia klaida sunku patikėti, nes viešųjų ir privačių interesų deklaracijose abu Savivaldybės administracijos vadovai savo pareigų pobūdį nurodė teisingai - politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas įstaigos vadovas ar jo pavaduotojas. Taigi, deklaruojant turtą tai pareigos, kurios žymimos kodu 517, tai yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai (Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko patarėjai, savivaldybės administracijos direktorius ir kiti, nurodyti Valstybės tarnybos įstatymo 3 priede), išskyrus viceministrus, Vyriausybės kanclerį ir jo pavaduotojus.
Tikiu, kad susiję asmenys patys pateiks savo versijas ir detektyvą primenanti istorija sulauks atomazgos. Bet kokiu atveju manyčiau, kad toks atsainus šių asmenų požiūris į įstatymus ir valdininkams tenkančias prievoles netoleruotinas. Belieka priminti, kad Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymas numato, jog gyventojai, vengiantys pateikti deklaracijas laiku arba iš viso jų nepateikę atsako administracine ar baudžiamąja tvarka. Tad tikiuosi, kad E. Viskontas su V. Turauskaite ne tik viešai pasiaiškins dėl šios situacijos, bet ir nedelsdami pakoreguos savo turto deklaracijas, kad jos taptų viešos.
Simas Končius
Kretingos rajono savivaldybės tarybos narys
Visos teisės saugomos. © 2018 Kretingos kraštas